Introductie

Yvette begon zich op 14-jarige leeftijd voor de autosport te interesseren en vermits zij met haar ouders heel dicht bij het circuit van Zolder woonde, kon zij de races volgen wanneer ze maar wou.

Na enige ervaring in klimkoersen, nationale – en internationale rally’s, was ze klaar voor de actie waar ze het meest van hield en waar ze het best in was : circuit racen. In 1966-67 reed zij voor Alfa Romeo en behaalde zij enkele mooie overwinningen. Het is hier dat haar echte talent kwam bovendrijven en het was duidelijk dat ze in de toekomst, met de juiste ondersteuning, grote overwinningen zou boeken in de toekomst.

Deze kans diende zich aan in 1968 als Ford Belgium haar een professionneel contract aanbood om hun titel als houder van Toerisme wagen kampioen te verdedigen. Ze vormde een team met Alain Dex en Gilbert Stapelaere en Ford hoefde niet lang op resultaten te wachten. Met de snelle Ford Escort Twin Cam behaalde ze een aantal belangrijke overwinningen. Tijdens de Grand Prix in zolder verpulverde ze het ronderecord van Jacky Ickx en bereikte ze met gemak klassements- en groepsoverwinningen. Later, aan het stuur van een Fomule wagen, demonstreerde zij haar strijdlust en flair op een zodanige manier dat haar rondetijden sneller waren dan de toenmalige Formule Grand Prix racers.

Ford besliste om haar talent exclusief te investeren in de touerisme klasse. Het was een goede keuze – want aan het stuur domineerde zij de mannelijke rivalen, die probeerden hun superioriteit te bewijzen.

In 1969 won dit jonge meisje van 22 jaar het Belgisch Toerisme Wagens Kampioenschap, als enige vrouw, die ooit deelnam aan een nationaal racing kampioenschap. Deze prestatie sloeg iedereen met stomheid.

Het volgende jaar reed ze met een groen/gele Escort BDA 1840cc van het Ford-BP racing team, welke het seizoen domineerde. Ze kreeg ook een contract van Ford Duitsland. Hierna won ze talloze wedstrijden en brak het wereldsnelheidsrecord in de Ford Supervan in 1972 en hielp hetzelfde jaar Ford Transit Diesel aan drie nieuwe wereldrecords in Monza. In 1973 werd ze, samen met andere Europese top-racers, geselecteerd door Jacky Stewart voor het breken van het Ford’s Record in Monza, waar de Ford wagens 13 nationale snelheids/uithoudingsrecords vestigden.

In 1974 bleef ze met een Ford Escort 1300 RS en Ford Capri 3.0 rijden.

In 1975 eindigde ze samen met Charlotte Verney 11e in het algemeen klassement in the 24 h van Le Mans in een Porsche G3.3.0. en samen met Pedro 2de in het algemeen klassement de 24 h van Francorchamps in een BMW 3.0 CSI Group.

Ze stopte met racen einde 1976.

Momenteel en sinds enkele jaren reeds, beheert zij het algemene secretariaat van een beroemde oldtimers klub„ “Ecurie Val d’Or” waarvan de maandelijkse vergaderingen zich op een uitzonderlijke plaats houden, het beroemde Autoworld museum gelegen aan het Jubelpark in Brussel. Zij neemt eveneens regelmatig deel aan regelmatigheids rally’s,klimkoersen, omlopen in wagens waarmee zij vroeger reed

Haar grote passie is de auto en die is nog altijd bij haar aanwezig.